Castellum 2021 i korthet

Vi uppfann kontoret på nytt för att skapa friska och kreativa arbetsplatser

Budgetmöte på taket? Eller måndagsmöte med fågelsång? Castellums populära utomhuskontor bjuder på vinster för både kropp och knopp och finns i snart tio städer.

WorkOUT® är ett hälsosamt komplement till det vanliga kontoret, med ergonomiskt utformade och aktivitetsbaserade arbetsplatser där man kan sitta eller stå, jobba ensam eller i grupp, i sol eller skugga. Självklart med full tillgång till el och wifi.

Varför ska man välja konceptet för utomhuskontor, Jenny?

Att flytta en del av arbetet utomhus är ett enkelt sätt att stärka medarbetarnas välbefinnande. Du blir mindre stressad, blir pigg och glad, stärker immunförsvaret, rör dig mer och blir mer kreativ. Detta vet vi från färsk forskning vid Mälardalens högskola1) som syftar till att utveckla koncept för framtidens hållbara kontor.

Hur föddes idén om utomhuskontoret?

Vårt uppdrag är att skapa framgångsrika arbetsplatser där man trivs och utvecklas. Bra ventilation och stort ljusinsläpp är viktigt i kontorsdesign och vi hämtar gärna inspiration från naturen i form av grönska och materialval. Men allt det finns ju naturligt utomhus, tänkte jag, och så öppnade vi vårt första utomhuskontor 2016 i Växjö. Med pandemin blev utomhuskontorens fördelar ännu tydligare – ett enkelt och friskt sätt att jobba på plats och träffa kollegor, utan de risker som kan finnas i inomhusmiljöer.

Vilka positiva effekter kan utomhusarbete ge hela arbetsplatsen?

Utveckling och innovation är högt rankat av många företag, så ut med oss allihop! Vi ställer höga krav på att medarbetare ska vara produktiva och kreativa. Se utomhuskontoret som en hjälp på traven. Genom att gå ut på nästa medarbetarsamtal eller måndagsmöte kan vi öppna för helt nya processer.

Hur kommer man igång och skapar nya vanor?

Alla vill ha välmående medarbetare, eller hur? Är du chef eller arbetsledare kan du uppmuntra – eller varför inte ordinera – din personal att arbeta utomhus. Gör det ännu mer trivsamt att arbeta ute. Se till att det finns filtar, solskydd för datorskärmen och vem vet, kanske värmeslingor i möblerna så småningom?

”Du blir mindre stressad, blir pigg och glad, stärker immunförsvaret, rör dig mer och blir mer kreativ.”

Jenny Rungegård,
affärsområdeschef.