Castellum 2021 i korthet

Satsningen 100 på sol har redan nått halvvägs

City Gross butik i Jönköping är en av Castellums många fastigheter som fått en solcellsanläggning installerad på taket.

– Det betyder mycket för oss och ligger helt i linje med vårt arbete att skapa en så hållbar verksamhet som möjligt, säger Christofer Björkman, butikschef.

Castellums satsning 100 på sol innebär att 100 solcellsanläggningar ska stå klara till 2025. Målet sattes i januari 2020 och redan 2021 var den 50:de anläggningen på plats, vilket innebär att man redan har nått halvvägs. – Det känns roligt att den 50:de anläggningen hamnade på vår butik i Jönköping, säger Christofer Björkman. City Gross använder enbart energi från förnybara källor, en egen solcellsanläggning på taket känns därför både som ett viktigt ställningstagande och en klok investering. Anläggningen hos City Gross i Jönköping ska producera 220 000 kilowattimmar per år, vilket ungefär motsvarar elförbrukningen i 11 svenska normalvillor.

– Produktionen är högst under dagtid och på sommarhalvåret då vi behöver som mest el till våra kylanläggningar. Att Castellum producerar hållbar el som vi kan köpa till ett lägre pris blir win-win för oss båda, säger Christofer Björkman. Castellum har som mål att till år 2030 bli 100 % klimatneutrala i den egna verksamheten och därmed stötta FN:s klimatavtal och målen om ett fossilfritt Sverige.

– Satsningen 100 på sol är en viktig del i det arbetet. Jag ser en fortsatt enorm potential för solenergi och det är också något som våra hyresgäster ser positivt på, säger Max Börling, projektledare för solcellssatsningen på Castellum. City Gross ställer höga krav på fastigheten vid expansion av nya butiker.

– Det är viktigt för oss att våra hyresvärdar arbetar aktivt med hållbara energilösningar. Där har vi mycket gemensamt med Castellum eftersom vi båda arbetar för att hitta långsiktiga hållbara lösningar för att driva verksamheten framåt, det betyder mycket för oss som familjeföretag, säger Magnus Svensson, facility manager Bergendahlskoncernen där City Gross ingår.