Castellum 2021 i korthet

Praktikplatsen hjälpte Reshma att bli en del av samhället

Jobbsprånget blev en väg in i det svenska arbetslivet för Reshma Ramamurthy.

- Min praktikperiod på Castellum var otroligt berikande och gav mig självförtroende och motivation. Något som var avgörande för min nuvarande tjänst.

Castellum samarbetar med Jobbsprånget, ett praktikprogram för nyanlända akademiker. Syftet är att ta tillvara de nyanländas kompetens och påskynda introduktionen till den svenska arbetsmarknaden. Reshma är från södra Indien och när hennes pojkvän fick arbete i Sverige flyttade hon med och gick en utbildning inom Strategic Human Resource Management vid Göteborgs Universitet. Efter sin examen fick hon praktikplats på Castellums People Experience-avdelning (HR).

– Det var väldigt utvecklande att få använda mina kunskaper i praktiken. Det var också utmanade på många sätt.

Tidigare hade Reshma mest erfarenhet från administrativa uppgifter och nu fick hon lära sig mer om kompetensutveckling och HR-digitalisering. Att ta emot praktikanter med olika bakgrund är en viktig del i Castellums arbete med social hållbarhet.

– Att hjälpa människor in på arbetsmarknaden och få vara en brygga till det svenska samhället är väldigt positivt. För den enskilda personen kan det betyda mycket och vara något som förändrar livet. För oss på Castellum kan det innebära att vi hittar nya talanger och medarbetare. Men det är också viktigt i ett större och mer långsiktigt perspektiv där vi arbetar för ett mer inkluderande samhälle genom ökad mångfald och minskad segregation, säger Helena Skoglund, Head of People Experience.

– Jag kände mig snabbt som en i teamet på Castellum. De lyssnade på mig och var öppna för mina tankar och idéer. Praktikperioden har hjälpt mig väldigt mycket, en erfarenhet som haft stor betydelse för mig, både privat och yrkesmässigt, säger Reshma, som nu fått en tillsvidareanställning som HR-administratör på Foodoras logistikavdelning.

Där arbetar hon brett med olika HR-frågor som löner och rekrytering samt assisterar de regionala teamen. För Reshmas nuvarande arbetsgivare var hennes praktik på Castellum en värdefull tillgång som hade betydelse vid hennes anställning.

– Vi är supernöjda med Reshma, hon fungerar jättebra i vårt team och vi ser det som en mycket lyckad rekrytering, säger Arya Mustafa, HR Manager Logistics, Foodora.

”Att hjälpa människor in på arbetsmarknaden är viktigt ur ett långsiktigt perspektiv då vi aktivt arbetar för ett mer inkluderande samhälle.”

Helena Skoglund,
Head of People Experience