Logotype

Castellum 2021 i korthet

Framtidens logistikfastigheter finns redan idag

Digitaliseringen har tagit ett språng under pandemin när allt fler vill e-handla. Men pandemin visar också hur sårbart vårt samhälle är. Fler företag vill ha sina lager nära sin verksamhet. Efterfrågan på moderna och hållbara logistikfastigheter ökar i snabb takt.  

Den legendariska hockeyspelaren Wayne Gretzky brukade svara, när han fick frågan varför han var så bra, att ”jag åker dit pucken ska hamna, inte där den redan har varit”. På samma sätt försöker Castellum navigera i det framväxande logistiklandskapet. Att tänka ett steg framåt. Försäljningen av 54 logistikfastig ­ heter till den internationella kapitalförvaltaren Blackstone möjliggör exempelvis för Castellum att investera i nästa generations klimatsmarta logistikfastigheter. Enheter som Hisingen Logistikpark i Göteborg och distributionsanläggningar i Brunna i Stockholmsområdet och Sunnanå utanför centrala Malmö.

Alla vill handla på nätet men någonstans måste varorna lagras

Att korta leveranstiderna, att kunna leverera den där sista biten snabbt till kunderna, last mile, har blivit en av de viktigaste frågorna för logistikbranschen. Det menar i alla fall Hans Sahlin, som är chef för logistiksegmentet på Castellum. En verksamhet som förfogar över 800 000 kvm logistikyta fördelade på 112 fastigheter i Sverige och Danmark. Sahlin ser en logistikmarknad som nästan verkar vara omättlig. Oro i världen är en viktig drivkraft. I pandemins spår vill fler människor slippa att gå i affärer och i stället få varor hem ­ levererade. Och många företag, inom både industri - och handel, vågar inte lita på att handelskedjor ska fungera utan väljer att bygga ut sina lager på hemmaplan.

Hållbart är gångbart i den moderna logistikbranschen

Vad är då viktiga faktorer för Castellums kunder när de väljer logistikfastigheter? De vill ha ändamålsenliga lagringsytor. Både stora och små ytor efterfrågas, i strategiska lägen i Norden och i centrala delar av storstadsområdena, där kommunikationerna är goda, säger Sahlin. Att logistikanläggningarna byggs hållbart och att de är energisnåla är andra viktiga faktorer för kunderna. Men att det går snabbt att leve ­ rera den där ”last mile” tycks vara det allra viktigaste för kunderna just nu.

Hisingen Logistikpark har ett strategiskt läge nära Göteborgs Hamn där Jollyroom är den största kunden, med en total yta om ca
55 000 kvm och med en hög grad av automatisering. En av Nordeuropas största solcellsanläggningar, med en årlig elproduktion på ca 3,3 GWh, garanterar en hållbar drift för framtiden.